jeudi 30 juillet 2009

نیویورک تایمز : درگیریها در کمپ ایرانیان تبعیدی در عراق


29 ژوييه 2009
تيموتي ويليامز

بغداد ـ واحدهاي ارتش و پليس عراق براي دومين روز متوالي با اعضاي گروه اپوزيسيون ايراني در روز چهارشنبه، هنگامي كه نيروهاي امنيتي براي به‌دست گرفتن كنترل كمپ كه پيش از اين در كنترل آمريكاييها بود، به زدوخورد پرداختند. به‌گفته دولت عراق و ساكنان كمپ، در جريان اين حمله حداقل شش نفر از ساكنان كمپ كشته شدند كه دو تن از آنان در اثر شليك گلوله بوده است.
مقامهاي ارتش آمريكا مي‌گويند آنها از قبل از حمله به كمپ، كه همزمان با ديدار رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا از عراق صورت گرفت، با اطلاع نبوده اند.
كمپ اشرف مقر نزديك به 3400 تن از ايرانيان تبعيدي است كه براي سرنگوني حكومت اسلامي در تهران در آن گرد آمده اند. آنها در زمان جنگ عليه ايران در سالهاي 1980 توسط صدام حسين مورد استقبال قرار گرفتند، اما دولت فعلي عراق روابط نزديكتري با ايران دارد و در ماه دسامبر گذشته اعلام كرد كه مي خواهد كمپ را تعطيل نمايد.
آمريكا نام گروه تبعيدي سازمان مجاهدين خلق ايران را در زمره سازمانهاي تروريستي وارد كرده است، اما اطلاعات برنامه‌هاي هسته‌يي ايران را از اين گروه دريافت كرده است. آمريكا از سال 2003 از زمان اشغال عراق تا چند ماه پيش كه حفاظت به نيروهاي عراقي منتقل گرديد، حفاظت از كمپ اشرف را برعهده داشت.
روز چهارشنبه دولت عراق و سازمان مجاهدين خلق گزارشهاي متفاوتي از حمله ارائه كردند. هيچ كدام از اينها قابل تاييد مستقل نبود. يك گزارشگر روز چهارشنبه از مقابل ورودي كمپ توسط ارتش عراق برگردانده شد. سازمان مجاهدين خلق اعلام كرد كه 11 نفر كشته و بيش از 400 نفر زخمي شده‌اند.
اما علي دباغ، سخنگوي دولت عراق اين ارقام را مورد بحث قرار داد. او گفت كه 6 تن از ساكنان كمپ كشته شده اند و از تعداد زخمي‌ها اطلاعي ندارد. او گفت كه 30 مامور پليس زخمي شده‌اند.
آقاي دباغ گفت كه دو نفر از كساني كه كشته شده‌اند مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند كه امكان دارد توسط ساير اعضاي مجاهدين صورت گرفته باشد يا زماني كه مي‌خواستند از دست نيروهاي امنيتي بگريزند. در يك تناقض‌گويي آشكار، آقاي دباغ گفت كه در جريان حمله نيروهاي امنيتي تنها به شليك هوايي مبادرت كرده و از شليك به ساكنان خودداري كرده اند. او در مورد تناقض گويي در جريان يك مصاحبه تلفني كوتاه در عصر روز چهارشنبه سخني نگفت.
آقاي دباغ گفت كه اعضاي مجاهدين خلق نيروهاي امنيتي را با پرتاب كوكتل مولوتف و سنگ، هنگامي كه قصد ورود به كمپ را داشتند تحريك كرده اند. «نيروهاي ما به شيوه‌يي مسالمت آميز به اين كمپ رفتند اما ساكنان به سمت آنان سنگ پرتاب كردند».
آقاي دباغ گفت ساكنان كمپ با زور به ايران بازگردانده نخواهند شد، جايي كه مي گويند زنداني يا كشته مي‌شوند. اما عراق به‌دنبال يافتن كشورهاي ديگري كه آنها را بپذيرند هستند.
روز چهارشنبه فيلمهاي ويدئويي كه توسط سازمان مجاهدين توزيع شد و گفته مي‌شد كه از شروع حمله است نشان مي‌داد كه نيروهاي امنيتي با وسايل ضدشورش به ساكنان با چوب و چماق و آب‌پاش در حال ورود به كمپ ديده مي‌شدند. اعضاي سازمان مجاهدين ديده مي‌شدند كه تلاش مي‌كنند تا با ايجاد ديوار انساني از ورود نيروهاي امنيتي جلوگيري كنند. هيچ نشانه‌يي از اين كه شي يا چيزي به سمت نيروهاي امنيتي پرتاب شده است وجود نداشت.
امكان تاييد نوارهاي ويدئويي و دهها عكسي كه توسط گروه يا گزارشگران براي نيويورك تايمز ارسال شده بود وجود نداشت. فيملهايي كه افراد را با سر و صورت خونين و يك كشته نشان مي‌داد.
دكتر حميد جزايري، دكتري كه در كمپ اشرف زندگي مي‌كند در يك مصاحبه تلويزيوني گفت بيمارستان 50 تخت اشرف با انبوه زخمي‌ها انباشته شده است. او گفت نيروهاي امنيتي از ورود و خروج افراد به كمپ و از جمله زخمي‌ها ممانعت مي‌كنند. اين دكتر گفت حال 10 تن از مجروحان وخيم است و به رسيدگيهاي پزشكي فوري نياز دارند كه از توان او و 7پزشك ديگري كه در كمپ زندگي مي‌كنند، خارج است. او گفت بيمارستان ما داروهايش پايان يافته و جايي براي زخمي‌ها وجود ندارد. آنها در هرجايي كه باشد بستري شده اند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

دوستان عزیزی که پیام می نویسید. لطف کنید در صورت امکان پیام ها را با حروف فارسی بنویسید تا قابل خواندن باشد. خواندن فارسی با حروف لاتین مشکل است. ضمنا بهتر است بجای گزینه ناشناس، گزینه نام را انتخاب کرده و یک نام - حتما لازم نیست واقعی باشد - بنویسید. اگر مایل به تماس با من هستید می توانید به ایمیل من نامه بنویسید. موفق و پیروز باشید.
atefehm@hotmail.com