mardi 21 juillet 2009

سناتور گراهام: ایران برای همیشه تغییر کرده است و راه بازگشتی وجود ندارد

6:48:08 1388/4/30
سناتور ليندزى گراهام عضو كميته نيروهاى مسلح سناى آمريكا گفت: ايران براى هميشه تغيير كرده است و راه بازگشتى هم وجود ندارد. اعتقاد من اين است كه رژيم اعتبار خود را در ميان مردم از دست داده است و تنها دليل بر سر كار ماندن آن استفاده از زور و خشونت و سركوب است.سناتور ليندزى گراهام عضو جمهوريخواه كميته نيروهاى مسلح سناى آمريكا و يكى از دو سناتور تنظيم كننده لايحه جديدى كه شركتهاى فروشنده تكنولوژيهاى شنود مكالمات و مكاتبات اينترنتى ايران را مشمول مجازات مىكند، درباره هدف اين لايحه گفت: آنچه من به همراه سناتور دموكرات چاك شومر در پى آن هستيم اين است كه فناوريهاى جديد عليه مردم ايران مورد استفاده قرار نگيرد. لايحه ما مىگويد هر شركتى كه تجهيزات سركوب اينترنتى را براى جلوگيرى از تماس مردم ايران با يكديگر و با جهان بيرون در اختيار رژيم ايران قرار دهد از انجام معاملات با آمريكا محروم مىشود. بدترين كارى كه مىتوان كرد اين است كه مشتاقان آزادى در ايران را از آزاديها محروم كرد.من ايرانيانى را كه با علم به اين كه ممكن است كشته شوند اما براى تغيير پا به خيابان مىگذارند ستايش مىكنم… من با ديدن تصاوير محدودى كه از ايران مىرسد به خودم مىگويم خدايا چه مردمان دليرى. وى در پاسخ به اين سؤال كه همكارى نوكيا و زيمنس با رژيم ايران در زمينه فروش تجهيزات شنود و كنترل اينترنت براى كنترل و دستگيرى آزادىخواهان براى آنان چه پيامدهايى خواهد داشت؟ گفت: اميدوارم عواقب آن سنگين و زودرس باشد. اين شركتها هيچ خدمتى به جهان آزاد نمىكنند. لايحه ما حاميان بسيارى در دو حزب دارد. اكثريت در آمريكا از راست و چپ مىدانند مردم ايران از دست حكومتشان به ستوه آمدهاند. اين وظيفه من نيست و به من هيچ ربطى ندارد كه به مردم ايران بگويم چگونه حكومتى داشته باشند، اما وقتى مردم براى اعتراض به سركوب و رژيمى كه خارج از معيارهاى بينالمللى عمل مىكند پا به خيابان مىگذارند وظيفه ما اين است كه با صداى رسا از آنها حمايت كنيم و در كنارشان بايستيم و اطمينان بيابيم شركتهايى كه به اين رژيم كمك مىكنند بايد بهاى آن را بپردازند. … به باور من امروز قويترين ابزار براى آزادى و بزرگترين تهديد براى حكومتهاى خودكامه اينترنت است. از اين‌رو لايحه ما مىكوشد شرايطى ايجاد كند كه مردم ايران از اينترنت چيزى فراتر از تبليغات حكومت سركوبگر ايران را دريافت كنند. و اميدوارم طى سال جارى و بهزودى آن را در كل سنا به رأى بگذاريم. سناتور ليندزى گراهام در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما فكر مىكنيد از طريق تعامل بتوان رفتار رژيم را تغيير داد، گفت: شايد من اشتباه مىكنم، زيرا در واشينگتن يا كاروليناى جنوبى نشستهام و از بيرون به اوضاع نگاه مىكنم ولى فكر مىكنم ايران براى هميشه تغيير كرده است و راه بازگشتى هم وجود ندارد. اگر ما با اين رژيم بر سر ميز مذاكره بنشينيم آيا عليه مردم ايران مذاكره مىكنيم. اعتقاد من اين است كه رژيم اعتبار خود را در ميان مردمش از دست داده است و تنها دليل بر سر كار ماندن آنها استفاده از زور و خشونت و سركوب اينترنتى است. اين مردم ايران و نه ليندزى گراهام است كه باور دارد انتخابات به سرقت رفته است. هر ناظر بيطرفى اين را درك مىكند كه انتخابات فاقد مشروعيت بوده است، آنهايى كه ندا را در خيابان كشتند همانهايى هستند كه انتخابات را ربودند. با تمام احترامى كه براى وزير خارجه و باراك اوباما قائلم، ما با چه كسى مذاكره مىكنيم. با افرادى كه تنها به دليل ارعاب قدرت را در دست دارند. من ترجيح مىدهم وقت و انرژيمان را صرف كمك به مردم ايران كنيم كه خواهان تغيير دولت هستند، نه با كمكهاى نظامى، بلكه تنها با اطمينان از اين كه اينترنت را به روى مردم نمىبندند. بسيار قابل توجه است كه آنچه در ايران رخ مىدهد هيچ ربطى به سياستمداران در آمريكا يا بريتانيا يا هيچ نيروى خارجى ندارد. آن چه در ايران بر اين مردم بزرگ با اين تاريخ فوقالعاده غنى مىگذرد اين است كه مردم ديگر تحمل دولت ناكارآمد، روشهاى سركوبگرانه و ناتوانى از رقم زدن سرنوشت خود را ندارند. از اين‌رو من به هيچ وجه قصد ندارم به افرادى كه محبوبيتشان را در ميان مردمشان از دست دادهاند مشروعيت ببخشم.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

دوستان عزیزی که پیام می نویسید. لطف کنید در صورت امکان پیام ها را با حروف فارسی بنویسید تا قابل خواندن باشد. خواندن فارسی با حروف لاتین مشکل است. ضمنا بهتر است بجای گزینه ناشناس، گزینه نام را انتخاب کرده و یک نام - حتما لازم نیست واقعی باشد - بنویسید. اگر مایل به تماس با من هستید می توانید به ایمیل من نامه بنویسید. موفق و پیروز باشید.
atefehm@hotmail.com